כשזה מגיע לכאבי ראש, לכל אחד יש את השיטות שלו. יש את הבחירות הברורות מאליהן להרגיע את הכאב, כמו למשל משככי כאבים במקרה של כאבי ראש רגילים, או משהו הרבה יותר חזק במקרה של מיגרנות.

אבל, אם ניסיתם הכל וכאבי הראש עדיין מתעקשים, יש מקום לשקול גישות אחרות.

ביופידבק
ביופידבק היא טכניקה שמשתמשת בחיישנים אלקטרוניים, כדי לעקוב אחר מדדים שונים של הגוף, כמו למשל: מתח שרירים, טמפרטורת הגוף, קצב פעימות הלב ולחץ הדם, שנותנים אינדיקציה למצב הפיסי והרגשי. אחרי שהנתונים נאספו, הם מועברים בחזרה למטופל דרך צלילים ודימויי מחשב. המטרה של ביופידבק היא ללמד אנשים לשלוט על התגובות הגופניות בעזרת האינדיקציות האלה, ולהרגיע שרירים מתוחים, למשל, כדי למנוע כאבי ראש או בעיות רפואיות אחרות. מחקרים מראים שטיפול בביופידבק יכול להיות יעיל להקלה על מיגרנות וכאבי ראש הנובעים ממתח. מחקרים אחרים מראים שאם בוחנים את התוצאות לאורך זמן, טיפול ביופידבק יעיל מטיפול בתרופות מרשם.

דיקור סיני
בדומה לגישה של ביופידבק, גם בדיקור הסיני מאמינים שכדור אחד קטן אולי יכול להעלים כאב ראש בצורה מהירה, אבל הוא רחוק מלפתור את הבעיה או לטפל בה. בדיקור סיני לעומת זאת, כאב ראש הוא הסימפטום, לא הבעיה. הוא ביטוי חיצוני לתקיעות או חוסר איזון פנימיים. במהלך טיפול בדיקור סיני, מחטים זעירות מוחדרות מתחת לעור, בנקודות ספציפיות, כדי לשחרר את התקיעות וכדי לאזן את זרימת האנרגיה (צ'י) בגוף. אחרי שחוסר האיזון יטופל, כאב הראש ישכח שהוא היה שם. מחקרים מראים שדיקור סיני יכול לעזור למנוע כאבי ראש אקוטיים באותה מידת יעילות של טיפול תרופתי, רק עם הרבה פחות תופעות לוואי. מחקרים אחרים מראים שדיקור יכול לעזור במיוחד למטופלים עם אפיזודות תכופות של כאבי ראש כרוניים.

עיסוי
כולם מכירים את נקודת הלחיצה על גבי כף היד או את ההקלה שמאפשר עיסוי קל ברקות. אם כאבי הראש נובעים ממתח (וסביר להניח שהם לא התחילו בגלל שהכל פיקס), גם עיסוי צוואר, כתפיים, גב עליון וראש יכול לעזור. כולם בהחלט יכולים לספק הקלה מכאב הראש, אבל כמו במקרה של טיפול תרופתי, זה ירגיש טוב באותו רגע אבל רוב הסיכויים שזה יחזור על עצמו. לעומת זאת, עיסוי שעושים כמו בספר, מכף רגל ועד ראש, מראה שיפור במדדים של תכיפות וחומרת התסמינים. לא רק של כאבי ראש, אלא גם של מיגרנות. ההשפעה המיטיבה של עיסוי נמשכה גם לאחר שסדרת הטיפולים בעיסוי הסתיימה.

ספורט ומתיחות
במחקר קטן שפורסם בכתב העת הרפואי Headache, המשתתפים, שהיו כולם מטופלים שסבלו ממיגרנות באופן כרוני וממושך, הצליחו להפחית את חומרת המיגרנות, עוצמת הכאב ואת תדירות ההופעה שלהן לאחר ששילבו פעילות גופנית קבועה (צעידות, רכיבה על אופניים, שחיה) באורח החיים. את השיפור בכאבי הראש אפשר היה לראות כבר אחרי 12 שבועות מתחילת המחקר. אם מוסיפים לשגרת הפעילות הגופנית מתיחות, אפשר לעודד הקלה נוספת בכאבי הראש, במיוחד אם תופסים אותם כשהם שולחים סימנים ראשונים. למשל, סיבובים עדינים של הצוואר, או סיבובי כתפיים יכולים למנוע הצטברות מתח באזור הרגיש הזה וכתוצאה מכך להקל על כאבי ראש.


מדיטציה
טכניקות שונות של מדיטציה משמשות כדי ללמוד איך למקד את תשומת הלב, איך להשקיט את המחשבה, ואיך לא לתת מקום להסחות דעת כמו למשל כאב. באופן כללי, תרגול מדיטציה קבוע יכול לסייע להקלה על כאבים, ביניהם גם כאבי ראש ומיגרנות. ממש בימים אלה, חוקרים מאוניברסיטת ג'ון הופקינס (John Hopkins) נמצאים בעיצומו של ניסוי קליני שבוחן האם ויפאסאנה, טכניקת מדיטציה הודית ותיקה שמתמקדת בחיבור בין גוף-נפש, יכולה להפחית את תכיפות המיגרנות, החומרה שלהן, ולשפר את איכות החיים באופן כללי.

יוגה
האם תנוחת העץ יכולה לעזור לכאבי הראש שלכם? תרגול יוגה משלב תנוחות פיסיות, תרגילי נשימה ומדיטציה שמתורגלים ברצף, תנועה וזרימה. השילוב בין הנשימה והתנועה, משרה רגיעה ומאזן בין הגוף, הנפש והתודעה. מחקרים שנערכו עד כה על הקשר שבין תרגול יוגה לכאבי ראש, מראים כי התרגול מסייע להפחית את התדירות והעוצמה של כאבי ראש ומיגרנות כבר בתוך תקופה של שלושה חודשים. תרגול היוגה עזר גם להפחית תסמינים של חרדה, אבל זה כבר ממחקר אחר.


טכניקות רגיעה
טכניקות רגיעה יכולות להיות נשימות עמוקות, מדיטציה ותרגול יוגה. אבל לא רק. טכניקות רגיעה כוללות בתוכן נשימות עמוקות, מוסיקה מרגיעה, או שימוש בדמיון ובתת מודע. באופן כללי, כל הטכניקות האלה עוזרות לנו להוריד הילוך. ובגלל הקשר של גוף-נפש, הן מסייעות גם להפחית כאבי ראש. מחקרים מראים כי תרגול טכניקות רגיעה מסייע לשיפור איכות השינה ולתפקוד היומיומי אפילו יותר מדיקור סיני. טכניקות רגיעה אפשר לתרגל בכל מקום ובכל זמן. אפשר לתרגל אותן בישיבה או בשכיבה, עם או בלי מנטרה, תוך התמקדות בכל הגוף או באזור אחד ספציפי (כמו למשל הראש). הרעיון הוא ללמד את הגוף להרפות באופן מודע.    

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה