לפי הרפואה הסינית המסורתית, בריאות היא מצב של איזון, ותזונה היא השחקנית הראשית בהשגת האיזון הזה. אבל זה לא האיזון שאנחנו מכירים בין פחמימות, חלבונים ושומנים. איזון תזונתי מנקודת מבט של הרפואה הסינית המסורתית הוא משוואה של איזה טיפוס אנחנו ואיזה אנרגיה יש למזון. ואם זה לא מספיק מסובך, המשתנה הנוסף הוא העונה בשנה.

על אנרגיה, תזונה, טיפוסים ומה שביניהם.

קור (חוסר איזון של אנרגית ין)
לאנשים ששייכים לתבנית של קור תמיד קר. הם אוהבים שחם להם ובגלל זה תמיד תראו אותם עם כמה שכבות, שותים משהו חם. אבל גם זה לא תמיד, צמא זה לא משהו שאפשר להגיד עליהם. מה שכן אפשר להגיד עליהם זה כרית ושמיכה. תבנית של קור תמיד עייפים ובאופן יחסי ישנים הרבה. בדרך כלל הם אנשים שקטים יותר, ברוב המקרים גם צמחוניים, חילוף חומרים שלהם איטי ויש להם נטייה לדיכאון. במיוחד בחורף. קור יכול להיות גם עניין של גיל, ויכול להיות משולב עם לחות.

לטיפוס של קור כדאי לעשות הרבה פעילות אירובית שתעזור לו להפשיר. מבחינה תזונתית, מומלץ להם לאכול תבשילים ומרקים על בסיס בשרי, ירקות שורש מבושלים, בצל, זרעים וגרעינים ותבלינים כמו קינמון, שום, ג'ינג'ר, כורכום ופלפל שיש להם איכות מחממת. הדגנים המומלצים הם שיבולת שועל, קינואה וכוסמת. במיוחד כשהם מבושלים וחמים. לתבנית של קור כדאי לאכול כמה שפחות (ועדיף בכלל לא) סלט קר, פירות טריים, גלידה ומזון קפוא, פסטה, קמח לבן ומשקאות קרים.

לחות (חוסר איזון של אנרגית ין)
לחות יכולה להיות תוצאה של קור או של חום. והיא בדרך כלל מחריפה באקלים חם ולח. לאנשים של טיפוס לחות בדרך כלל יש נפיחות באזור הבטן, נטייה לצבירת נוזלים, בלבול מנטאלי, אף גדוש, ותחושה של כבדות, במיוחד בפלג הגוף התחתון. לחות היא משוואה של תזונה לא מאוזנת ולא מסודרת, במיוחד כזאת שכוללת מזון מטוגן, לחם, פסטה, מוצרי חלב, גלידה ומתוקים.

לטיפוסי לחות לא מומלץ לאכול סלט חי, פירות חיים, מוצרי חלב, לחם לבן וגלידה שמחלישים את מערכת העיכול וגורמים ללחות. מה שכן מומלץ להם היא תזונה שכוללת ירקות ירוקים כמו ברוקולי, אספרגוס וכרוב, דגים ועוף. הדגנים שהכי טובים למצב של לחות הם שיפון ואורז בסמטי. גם גרעיני דלעת, תה ירוק ומזון בעל טעם מר יכולים לעזור לייבש את הלחות. פעילות אירובית חיונית להשלמת האיזון.

חום (חוסר איזון של אנרגית יאנג)

לטיפוסי חום יש הרבה מהכל. הם דברנים, הפנים שלהם אדומות, לחץ הדם שלהם גבוה והם תמיד צמאים. ועדיף שזה יהיה משהו קר. אין להם יותר מדי סבלנות. אולי זה בגלל שהם לא ישנים טוב. וכשהם כבר כן ישנים, יש להם חלומות מטרידים. לפעמים השתן שלהם כהה מהרגיל, לפעמים יש להם נטייה לעצירות. תבנית של חום היא בדרך כלל תוצאה של מזג אוויר חם, סטרס, עבודה קשה, אלכוהול וסוכרים שמחממים את הגוף.

מדיטציה, שחייה, צעידות, או יוגה נחשבים אידיאלים לאיזון טיפוסי חום. מבחינת תזונה מומלץ להם לאכול הרבה ירקות מכל הסוגים, ובמיוחד מלפפונים וירקות ירוקים עליים מבושלים, כמו תרד. עם בשר לעומת זאת הם צריכים להיות זהירים. מזונות מקררים נוספים הם מלון, אגסים, שעועית, נבטים, סושי והרבה מים עם נענע (מקררת). מאלכוהול וסוכר מומלץ להימנע. פלפל, שום, ג'ינג'ר ובצל מומלץ להפחית.

יובש (חוסר איזון של אנרגית יאנג)
אצל טיפוסי יובש הכל יבש. העור, הקרקפת, הגרון, העיניים, מערכת העיכול. הם נלחצים בקלות, מתרגזים בקלות, והלחיים שלהם סמוקות. במיוחד אחרי פעילות גופנית. תבנית של יובש היא תוצאה של חוסר באנרגית ין, או בנוזלים. לפעמים תבנית של יובש היא גם שאלה של גיל. למשל, כשאנחנו מזדקנים העור הופך יבש יותר. גם גלי חום הם בעצם סימן להיחלשות באנרגית ין.

הפתרון לטיפוסי יובש הם יוגה וצעידות. מבחינה תזונתית, התזונה צריכה לכלול שומנים טובים, כמו דגים, ביצים, שמן זית, אגוזים ואבוקדו. מזונות אחרים עם אנרגיה של לחות כוללים שעועית ירוקה ושחורה, דלעת, בטטה וחיטה מלאה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה