במקרה הטוב אנחנו חושבים שדגנים זה אוכל של חיות, במקרה הפחות טוב אנחנו חושבים שהם סתם משמינים. אבל, הימים האלה נגמרו. אם אתם מרגישים קצת לא מרוכזים, שקצת איבדתם את הדרך, ויש לכם השתוקקויות כמעט כמו של אשה בהיריון, אולי אתם לא אוכלים מספיק דגנים, או, שאתם לא אוכלים את הדגנים הנכונים.

במקרוביוטיקה (אורח חיים המשתלב בתהליכי היקום), הבסיס לתזונה הוא הדגן המלא, אפילו עוד לפני הפירות והירקות. "דגן מלא הוא השדרה של התזונה, הציר שצריך להיבנות כמו שצריך" מסביר אייל שפרינגר, מטפל בתזונה מקרוביוטית וברפואה סינית. וזה לא שההחלטה הזאת התקבלה באופן שרירותי. במקרוביוטיקה מאמינים כי בכל פעם שנוצרה צורת חיים, נוצרה במקביל צורת צומח שנועדה להזין אותה. כל צורת חיים צריכה לאכול את המקבילה הצומחת, כשצורכים צורת צומח פחות מתפתחת, מתחילות הבעיות. במקרה שלנו, התפתחות האדם המודרני (צורת החי המפותחת ביותר) התרחשה במקביל להתפתחות הדגן (הצומח המפותח ביותר). מה שאומר, שלמרות כל מה שחשבתם עד היום, יש אור ירוק.

אז מה כל כך טוב בו בדגן שהופך אותו לכל כך טוב לנו? דגן מכיל שומנים לא רווים באיכות גבוהה, חלבונים, ויטמין E, ו-ויטמינים ומינרלים רבים באופן כללי. אבל זה לא מסתכם רק בזה, המזון שאנחנו בוחרים, מזין אותנו גם ברמה הנפשית. "במקרוביוטיקה, נהוג לעשות הקבלה בין הצורה של הדגן לתכונות שיתקבלו מאכילתו". מרבית הדגנים למשל, צומחים על שיבולת, שמחוברת היטב לקרקע. היא גבוהה, דקה, גמישה וזקופה. את התכונות האלה מתרגמים לחיבור, יציבות, גמישות ויכולת התמודדות עם הכוחות השונים של המציאות.

גם אם בוחנים את החלקים השונים של דגן, אפשר למצוא הקבלה. לדוגמא, הקליפה של הדגן מקבילה לקליפה שלנו מול העולם, העור. החלקים הפנימיים של הדגן מזינים את החלקים הפנימיים שלנו. הנבט העשיר מבחינה תזונתית, מבטיח את היכולת שלנו לצמוח ממש כמוהו, גם מבחינה פיסית וגם מבחינה רוחנית.

הדגן המרכזי של העולם המערבי הוא החיטה. החיטה קשורה ללב, להתפתחות יכולות מנטאליות, לוגיות ופיסיות. מבחינה פיסית היא מחזקת כליות, בונה ין ומרגיעה. היא מתאימה במיוחד לאנשים מאוד רזים או מאוד לא רגועים.

בת הזוג של החיטה, היא השעורה. אם המהות של חיטה היא התרחבות, שעורה מדברת על צניעות וצמצום. האיכות של השעורה היא יאנג, לכן מאמינים כי אכילתה מחזקת.

קרוב רחוק של החיטה הוא הכוסמין. הכוסמין מכיל יותר חלבון, שומן וסיבים בהשוואה לרוב סוגי הדגן האחרים, לכן הוא מאוד מחזק. הוא מתאים לטיפול בבעיות מעיים שונות, מעצירות ועד לקוליטיס. אפילו חלק מחולי צליאק יכולים לאכול ממנו בלב שקט.

אם החיטה שייכת למערב, הרי שלמזרח יש בלעדיות על האורז. לכל סוג שלו (מלא, בסמטי, מונבט ועוד) יש את היתרון הספציפי שלו, אבל אם לקצר תהליכים, אורז קשור ב- 100% למרכז. הוא עוזר ליצור מרכז פיסי ומנטאלי יציב, שיתבטא באדם חזק וממורכז. הוא מכיל ריכוז גבוה של ויטמין B, ומחזק צ'י.

שיבולת שועל נחשבת לאחד המזונות העשירים ביותר בסיליקון, שטוב לחידוש עצמות וגמישות רקמות החיבור, כלומר הגידים והרצועות, לכן מתאימה מאוד לספורטאים. בנוסף היא מכילה גופרית, שחיונית להתפתחות המוח והעצבים בגיל צעיר. היא מרגיעה ומחזקת צ'י.

את האמרנט אנחנו לא ממש מכירים, אבל בצפון ומרכז אמריקה דווקא מכירים אותו טוב מאוד. האמרנט הוא צמח לא מפונק, שמצליח לשרוד גם בתנאים קשים. לכן מאמינים כי מי שאוכל ממנו, יפתח כושר הישרדות גדול. האמרנט עשיר בחלבונים ליזין ומתיונין, ויטמין C וסידן. הסידן שבו נספג בגוף בקלות רבה יותר מאשר סידן שמקורו בחלב, בזכות המגנזיום שהוא מכיל.

בדומה לאמרנט, גם הקינואה מכילה חלבונים רבים, ואפילו יותר סידן מחלב, לכן היא מתאימה במיוחד לנשים מניקות ולנשים שסובלות מאוסטיאופורוזיס. היא מכילה גופרית, ברזל, ויטמין B ו-E ומחזקת את כל הגוף.

הכוסמת מעודדת חילוף חומרים, מנקה ומחזקת את המעיים, משפר תאבון ואת זרימת הדם, מחממת ומתאימה מאוד לחורף, במיוחד לכאלה שתמיד קר להם.

הדוחן, שמגיע מאפריקה,מתאים לאנשים שאיבדו לגמרי את המרכז. הוא ממרכז, מחזק, נחשב לאנטי בקטריאלי ואנטי פטרייתי ולכן מתאים לטיפול בקנדידה, בחילות בוקר בהריון ועוד.

גם השיפון, הדגן האירופאי החמצמץ קשור למרכז. הוא עוזר לבניית שיער, ציפורניים, עצמות ובמקרים מסוימים גם לבניית אמייל השיניים.

"רבים מזני התירס הצהוב והלבן מהונדסים גנטית, לכן ישנם חילוקי דעות בקשר להשפעה שיש להם על האדם". התירס מזין את האספקט הפיזי של הלב. הוא משתן, מווסת עיכול, מעודד את בריאות השיניים וחניכיים, מחזק את הכליות ועוזר להתגבר על חולשה מינית.

לכל דגן יש עוד יתרונות רבים, אבל למרות היתרונות, יש גם חסרונות. יש אנשים או מצבים מסוימים שלא כל דגן מתאים להם, ואולי אפילו מומלץ להימנע ממנו לחלוטין. גם צורת העיבוד, או הבישול, משנה את האופי של הדגן ולא תמיד מתאימה לכל אחד. לכן, מומלץ לבחור את הדגן המתאים בייעוץ תזונתי אישי. " הכל מתאזן כאשר התזונה מועשרת בדגנים. רמות הסוכר מתאזנות, המצב הנפשי מתאזן, אנחנו מרוכזים יותר ועייפים פחות ועוד ועוד".

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה