הלב, המוח, לחץ הדם, רמות הסוכר, הכולסטרול, המערכת החיסונית. כמעט לא משנה לאיזה בעיה, דגנים מלאים נמצאים בכל רשימה שכוללת את 'עשרת המזונות הטובים'. והם תמיד מדורגים במקום גבוה.

אז או קיי, הבנו. דגנים מלאים זה טוב. דגנים לא מלאים זה רע. אבל מה באמת הסיפור עם הדגנים המלאים? 

מלאים בעצמם

דגנים, כמו למשל חיטה, תירס, שיבולת שועל, שעורה או שיפון, הם זרעים שמגיעים מהצומח. כל דגן אפשר לחלק לשלושה חלקים. נבט (Germ), סובין (Bran) והנבג הפנימי (Endosperm). כל אחד מהחלקים השונים של הדגן, מכיל ויטמינים, מינרלים וחומרים מזינים שונים, בכמויות שונות.

קחו לדוגמא גרעין של תירס. החלק הגדול ביותר של הגרעין, זה שמתפוצץ כשמכינים פופקורן, הוא הנבג הפנימי. ואפשר גם לקרוא לו סוג של מחסן. מבחינה תזונתית, הוא נחשב לנפל בחבורה. הוא מכיל עמילן, מעט מאוד חלבון ורק חלק מהוויטמינים מקבוצת B.

הנבט, הוא החלק הקטן ביותר בדגן. בגרעין תירס למשל, הוא החלק הלבן הקטן בקצה הגרעין. הנבט הוא אולי קטן, אבל הוא מכיל את רוב הכוח התזונתי. גם חלבון, גם שמנים חיוניים בריכוז נמוך, גם ויטמינים מקבוצת B, כולל ויטמין B1 (תיאמין), ויטמין B2 (ריבופלאבין), ויטמין B3 (ניאצין) וויטמין B6 (פירידוקסין). הוא מכיל גם ויטמין E ואת המינרלים מגנזיום, אבץ, אשלגן וברזל.

הסובין הוא החלק השלישי של הדגן, והוא גם החלק בו מאוחסנים כל הסיבים התזונתיים. הסובין הוא מעיין מעטה שמקיף את האנדוספרם, וחוץ מסיבים הוא מכיל גם ויטמינים מקבוצת B, אבץ, סידן, אשלגן, סלניום, מגנזיום ומינרלים אחרים. קצת יותר מפי- 2 בהשוואה לדגנים מעובדים.

בריאות מלאה

בייצור תעשייתי מעבדים ומזקקים את הדגנים ומרכיבים מהם מוצרי מזון שונים. ונחשו איזה שני חלקים הולכים לפח? נכון. הסובין, איפה שכל הסיבים והמינרלים נמצאים, והנבט איפה שכל החלבון והוויטמינים נמצאים. מה שהם שומרים זה את האנדוספרם. פושט הרגל מבחינה תזונתית.

כל זה הולך לתוך פסטה, מאפים, לחם לבן, אורז לבן, ובערך כל מוצר מזון אחר שחיטה מופיעה ברשימת הרכיבים שלו. חלק מיצרניות מוצרי המזון הן גם ערמומיות. אחרי כל התהליך הזה, הן מוסיפות לבצק חומרים שהופכים אותו לכהה יותר (כמו מולסה למשל) ומוכרות לנו אותו בתור לחם מחיטה מלאה.

למזלנו, יש גם יצרניות שמקפידות להשתמש ברכיבים הטובים של הדגנים. מוצרים מחיטה מלאה יכולים להיות או הדגן עצמו, כמו אורז מלא, או מזון שדגנים מלאים הם הרכיב העיקרי בו כמו לחם מלא, פסטה מחיטה מלאה, אורז מלא והם כוללים 100% חיטה מלאה ו- 0% קמח לבן. מבחינת ערך תזונתי אין הרבה הבדל בין מוצר שהוא 100% חיטה מלאה לבין מוצר שהוא 100% דגנים מלאים. הערך התזונתי שלהם כמעט זהה.

דגנים מלאים משחקים תפקיד חשוב באורח חיים בריא. במחקר שנערך על פני 11 שנים והשתתפו בו 16,000 אנשים בגילאים שונים, חוקרים מאוניברסיטת מינסוטה (Minnesota) מצאו כי צריכה של שלוש מנות ביום של דגנים מחיטה מלאה, יכולה לאורך עשור להפחית ב- 23% את הסיכון לתמותה.

הסיבה שדגנים מפחיתים גורמי סיכון שונים לתמותה ומחלות, הם הרכיבים התזונתיים שהם מכילים (ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים) שעוזרים לשמור על כולסטרול יציב ונמוך ועל רמות הסוכר בדם שלא יחרגו מהטווח שמוגדר כנורמאלי, מה שאומר פחות מחלות לב וכלי דם, פחות סיכון לשבץ, פחות סיכון לסוכרת, וגם פחות סיכון לסוגים שונים של סרטן. בגלל שמוצרי מזון מחיטה מלאה גם שומרים על רמות נמוכות של אינסולין בדם, הם גם מונעים מהגוף לאגור שומן. או בשפה שכולנו מבינים, הם מרזים. למה? גם בגלל איזון רמות הסוכר, גם בגלל שהם יותר משביעים וגם בגלל שמחקרים מראים שאנשים שהתזונה שלהם כוללת דגנים מלאים, פשוט שוקלים פחות.

כוחות על: מונעים מהגוף לאחסן שומן

נשק סודי: סיבים תזונתיים, חלבונים, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין E, סידן, מגנזיום, אשלגן, אבץ.

אג'נדה : השמנת יתר, מחלות לב וכלי דם, בעיות עיכול, סרטן

קולות רקע: אורז חום, לחם מחיטה מלאה, פסטה מחיטה מלאה, כוסמת, בורגול, דוחן

מתחזים: מוצרי מאפה מעובדים, או מוצרים שמוסיפים להם צבע כהה

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה