קצת אלכוהול זה בסדר?מבנה הגוף שלך משפיע על הלידה? והאם באמת את אוכלת בשביל שניים? זה הזמן לגלות את האמת מאחורי כמה מהמיתוסים הנפוצים ביותר על התקופה המרגשת בחייך

היריון זו תקופה מלאת תהפוכות, מרגשת, מסעירה, כואבת, נעימה, מפחידה ומעצימה. בתוך מערבולת הרגשות הזאת, האימהות והאבות שבדרך מחפשים כל מידע שיוכלו להישען עליו כדי להבין איך לנהוג ולהבטיח היריון תקין ובריא יותר. לרוע המזל, דווקא בגלל הצימאון למידע מבוסס, נוצרו לא מעט שמועות ומיתוסים באשר לתקופת ההיריון. חלקם מבוססים וראויים, אבל חשוב שנבין מאילו אמונות רווחות כדאי להיזהר. בואו נכיר את המיתוסים הנפוצים ביותר ואת האמת שמאחוריהם:

1. "קצת אלכוהול לא יזיק לעובר"

בשנה שעברה פורסם מאמר בכתב עת מדעי ובעקבות כך גם בתקשורת, שלפיו אין הוכחה חד משמעית שלפיה אלכוהול מזיק לתינוק. עם זאת, מיד לאחר פרסום המסמך מיהרו כמה מגדולי המומחים בתחום לתקוף את הממצאים ולהגיד שפרסומם מסוכן לציבור. אכן לא נמצאו עד כה הוכחות קליניות חד משמעיות לפגיעה של האלכוהול בעובר, אך זה רק משום שאיש לא רוצה להכניס נשים בהיריון לניסויים קליניים שיבחנו זאת.

מומחים בתחום מבהירים כי שתייה במהלך ההיריון, אפילו בכמויות קטנות ביותר, עלולה לגרום למשקל נמוך של היילוד, ללידה מוקדמת ולתסמונת אלכוהול עוברית. חשוב לזכור גם כי הגוף של כל אישה מפרק את האלכוהול בצורה שונה ולכן גם אם השתייה לא תזיק לאישה אחת, היא עלולה להזיק לאחרת. דיוויד גארי, מומחה בתחום וחבר הקולג' האמריקני לגניקולוגים ומיילדות, אמר בראיון לאתר Webmd: "אם לאישה בהיריון יש מעט אנזימים המפרקים את האלכוהול, זה יכול לגרום נזק משמעותי לעובר מכיוון שהאלכוהול יישאר במחזור הדם לפרק זמן ארוך יותר". המסקנה – האלכוהול אולי לא יזיק ואולי כן. השאלה היא אם אתם באמת רוצים לקחת את הסיכון.

2. "ירכיים רחבות מבטיחות לידה קלה יותר"

כל אישה רוצה להאמין למיתוסים שיבטיחו לה לידה קלה יותר מאחרות, אולם לצערנו גם האמונה הרווחת הזאת לא נכונה. ירכיים רחבות לא יהפכו את חוויית הלידה לפחות כואבת, אולם יש דבר אחד שכן עשוי להשפיע על מידת הקושי בלידה והוא רוחב האגן – שעל פי מחקרים רבים אין אינדיקציה בינו לבין רוחב הירכיים.

הנתונים מראים שלעיתים נשים קטנות יכולות ללדת תינוקות גדולים ולסבול פחות מנשים גדולות יותר שיולדות תינוקות קטנים. למרבה הצער, אין כמעט אינדיקציות מדעיות שיכולות לנבא את מידת הקושי באירוע המרגש והאמוציונלי הזה.

3. "את אוכלת בשביל שניים"

נכון, היריון הוא התירוץ המושלם לאכול כמה שאתן רוצות – בלי חשבון או הגבלה. אף אחד לא יכול להגיד לכן שום דבר בתקופה המטלטלת והנפלאה הזאת, אולם לא מעט נשים מאמינות שזו מחויבותן, לא פחות, לאכול כמה שיותר – בשביל לתרום לגדילה נכונה של העובר.

חשוב להבהיר כי עמדת המומחים בתחום היא שבשליש השני והשלישי של ההיריון אכן נדרשת תוספת של 300 קלוריות בממוצע לתפריט היומי, אולם ממש אין צורך להכפיל את כמות הקלוריות כדי להבטיח היריון תקין. עם זאת, כן חשוב להגדיל את צריכת החומרים המזינים בכל ארוחה – ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

4. "אסור להתעמל במהלך ההיריון"

נשים רבות לא יכולות או לא רוצות לעסוק בפעילות גופנית במהלך ההיריון וזה מובן לחלוטין. אולם, אם אתן מרגישות שאתן רוצות להתעמל, אך חוששות שזה עלול לפגוע בעובר שלכן – זה הזמן להפריך את האמונה הנפוצה הזאת. מומחים מבהירים שזה בטוח לחלוטין לעסוק בספורט במהלך ההיריון, אך כמובן חשוב לעשות זאת תוך מודעות למגבלות הפיזיולוגיות החדשות.

בעוד שלא מומלץ לבצע פעילות אינטנסיבית מדי במהלך ההיריון, בהחלט ניתן לבצע פעילות אירובית קלה כמו הליכה, ריצה או רכיבה על אופניים. מנגד, כדאי להימנע מפעילות שהסיכוי להיפצע בה גבוה וכמובן להיוועץ עם הרופא לפני כן כדי לוודא שזה לא מסוכן. נדגיש כי במקרה של אסתמה או סוכרת היריון אכן מומלץ להימנע מכל פעילות, אלא אם הרופא המטפל ממליץ אחרת.

mitot banner3

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה