כדי לטפל ביעילות בבעיות שינה חשוב להבין קודם את שורש הבעיה ולהכיר את הדרכים הטבעיות לטפל בו ללא תרופות ובלי תופעות לוואי. הנה כמה צמחים שגם יעזרו לכם לישון טוב יותר וגם ישפרו את הבריאות שלכם במישורים נוספים

כיום, לאן שלא נסתכל אנחנו נמצא את עצמנו מוקפים במסכים. מומחים מזהירים מפני ההשפעות ההרסניות של המסכים על הבריאות שלנו, בייחוד בהיבט של שיבוש מחזורי השינה והערות. האור הכחול הנפלט מהמחשבים, הסמארטפונים והטלוויזיות, משבש את פעילותו של ההורמון מלנין המכונה גם "הורמון החושך" ואחראי על הרגעת הגוף והכנתו לשינה. לכן, רבים סובלים מקשיים להירדם ומשינה לא רציפה ולא איכותית. גם לחץ מתמשך, אכילה לילית והיעדר פעילות גופנית עלולים להשפיע על השינה ולכן חשוב לפני הכול לזהות את שורש הבעיה ולטפל במקור שלה.

אם גם אתם נלחמים עם עצמכם כדי לישון כמו שצריך – חכו רגע לפני שאתם פונים לכדורים. ישנם לא מעט צמחים ועשבי מרפא שיכולים לחולל פלאים בהקשר הזה. חלק מהצמחים שברשימה ידועים בתרבויות שונות כבר אלפי שנים בסגולותיהם לשיפור השינה, אולם רק בעשורים האחרונים זוכים להכרה גם ברפואה המערבית הודות למחקרים מעניינים במיוחד:

1. שעונית רפואית

שעונית רפואית (Passiflora incarnata) מגיעה בדרך כלל מדרום ארצות הברית וניחנה בסגולות מדהימות. במחקר שפורסם ב-2001 בכתב העת Journal of Clinical Pharmacy and Therapeutics ביקשו ממטופלים שסובלים מחרדות ובעיות שינה ליטול תרופות מוכרות לטיפול בבעיות אלו, בעוד שאחרים נטלו תמציות של שעונית רפואית.

בעוד שהתרופות עבדו קצת יותר מהר, כל המטופלים הראו יחס דומה של שיפור בתסמינים. חשוב להדגיש כי המטופלים בשעונית רפואית לא סבלו מתופעות הלוואי השליליות של התרופות, לרבות עייפות ושיבוש של היכולות המוטוריות לאורך היום.

2. ולריאן רפואי

מוליכים עצביים הם חלק חיוני ומרכזי בתפקוד המוח ומערכת העצבים שלנו ואחד הבולטים שבהם הוא חומצה גאמא-אמינובוטירית או בקיצור – GABA. זהו חומר שתורם להרגעת המוח, מה שמאפשר שינה רגועה והתמודדות מוצלחת יותר עם לחץ וחרדה.

הוולריאן הרפואי נמצא כגורם שמעלה את שיעור ה- GABAבמוח ובכך, בניגוד לחומרים אחרים שעוזרים לישון טוב יותר, הוא עשוי גם לשפר את המצב בטווח הארוך ולמנוע נזקים גופניים שנגרמים כתוצאה מלחץ וחוסר שינה כמו הזדקנות מואצת, עצבנות ושיבוש החשיבה. ניתן לשתות את הצמח כחליטה בתה או לרכוש קפסולות רפואיות שלו בחנויות טבע.

סקירה נרחבת שפורסמה ב-2015 בכתב העת Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine בחנה כמה מחקרים גדולים שנערכו על הצמח הייחודי הזה וקבעה באופן חד משמעי שזו תרופה יעילה, עוצמתית ונטולת תופעות לוואי לבעיות שינה.

3. פרע מחורר

דיכאון ידוע כגורם שעלול לפגוע במידה ניכרת באיכות השינה. במחקר שנערך ב-2008 באוניברסיטת קורנל שבארצות הברית, נמצא כי כימיקלים בצמח מסוג פרע מחורר (St. John’s Wort) יכולים להשפיע על הנזק העצבי במוח שנגרם כתוצאה מדיכאון ומשבש תהליכים בו, בהם גם השינה. שני רכיבים בצמח הזה – היפרפורין (Hyperforin) ואדיפרפורין (adhyperforin), משמשים למעשה כנוגדי דיכאון טבעיים, שמשרים תחושה טובה, רגועה ונינוחה יותר על האדם. אולם, חשוב להבין כי צמח זה נחשב יעיל רק למי שסובל מהפרעות שינה כתוצאה מדיכאון.

4. לבנדר

במחקר מ-2016 שפורסם בכתב העת Explore נתנו לסטודנטים להריח ניחוחות של לבנדר בכל יום לפני השינה, בעוד שאחרים שאפו תרופת פלסיבו ללא שום השפעה. הסטודנטים ששאפו את ניחוחות הלבנדר דיווחו לא רק על שנת לילה איכותית יותר, אלא גם על אנרגיות גבוהות יותר ותחושה רעננה יותר לכל אורך היום שאחרי. מחקרים אחרים בקבוצות גיל נוספות, בהן גם נשים בגיל העמידה ואנשים עם בעיות לב מצאו כי הלבנדר לא רק משפר את השינה, אלא גם מסייע להפחית את לחץ הדם, קצב הלב וטמפרטורת הגוף.

5. קמומיל

במשך אלפי שנים השתמשו במדינות שונות במזרח בתה קמומיל כתרופה טבעית לבעיות שינה, וכעת יש לכך גם הצדקה מחקרית. במחקר שפורסם ב-2016 בכתב העת Advanced Nursing נמצא כי אימהות צעירות ששתו תה קמומיל במשך שבועיים דיווחו על פחות תסמינים של עייפות, מחסור בשינה ודיכאון – המזוהים עם תקופה רגישה ואינטנסיבית זאת. בנוסף, פעולת הלגימה של המשקה החם תורמת אף היא להשריית תחושת רוגע ועייפות באופן טבעי וללא צורך בתרופות כימיות.

mitot banner3


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה