בגלל הוויטמינים, בגלל המינרלים, בגלל שגם החלמון בריא – צריכה מתונה ומבוקרת של ביצים תעשה לכם רק טוב

בימים אלו, שהצמחונות והטבעונות הפכו לטרנדים מובילים, חשוב לזכור שהתורה לא נכתבה ביום אחד, בטח לא היום, ומה שנותר מחוץ לצלחת בארוחת הבוקר עשוי להתגלות כחיוני עד ארוחת הערב. אז הנה כמה סיבות בגללן כדאי להמשיך ולאכול מהצהוב-הלבן הזה.

תתפלאו, החלמון טוב לכם

מקובל לחשוב כי החלמון הצהוב מזיק לבריאות כיוון שהוא מעלה את שיעור הכולסטרול הרע. אלא שהמחקר רואה את הדברים אחרת. אין מחלוקת על כך שהחלמון גדוש בשומן, אלא שרובו הוא שומן חד בלתי רווי, שאינו מזיק לבריאות ואף תורם להורדת ה"כולסטרול הרע" (LDL). ואכן, המחקר טרם מצא קשר בין אכילת ביצים סדירה לעלייה ברמת הכולסטרול הרע, התקף לב או אירוע לבבי אחר הקשור בכולסטרול. יחד עם זאת, יש לסייג: היעדר הקשר האמור טרם נמצא בקרב אנשים בריאים. בכל הנוגע אליהם, החוקרים רואים את החלמון כבריא וכמועיל יותר מאשר מזיק. סייג נוסף – כמובן שמי שירבה באכילת ביצים מכניס את עצמו לסיכון, אבל צריכה מתונה ומבוקרת של 3-5 ביצים בשבוע היא מבורכת, וכאמור, ועל אף הדעות הקדומות – לא מזיקה לבריאות.

תעמיסו ויטמינים

ביצת תרנגולת אחת מכילה 190 מק"ג ויטמין A החשוב לשמירה על ראייה חדה וצלולה.

ויטמין B1, המשתתף בחילוף החומרים ובעיקר "מתמחה" בהפיכת פחמימות לאנרגיה זמינה.

ויטמין B2, החיוני אף הוא להפקת אנרגיה זמינה בתהליך חילוף החומרים, וכן מסייע בשמירה על בריאות הציפורניים, העור והשיער.

ויטמין 3B, החשוב לייצור חומצות שומן ולפירוק הפחמימות.

מינרלים מלוא חופניים

2.3 מ"ג ברזל, 55 מ"ג סידן, 129 מ"ג אשלגן, ועם נתונים כאלה אפשר להמיר את מפעלי ים המלח בלולי תרנגולות. הברזל חשוב להובלת החמצן ולבניית תאי הדם האדומים ולעוד תפקודים רבים נוספים; סידן הכרחי להפעלת השרירים ומחסור בו פוגע בעצמות ובשיניים; האשלגן קשור אף הוא בכיווץ השרירים, בשמירה על נוזלי הגוף, בהעברת "מידע" בין תאי עצב ובקבלת אנרגיה מחלבונים, שומן ופחמימות בעת חילוף החומרים – וכל זה על קצה המזלג של החביתה.

בנוסף, מכילה ביצה אחת גם כמויות יפות של יוד, זרחן ונתרן – כולם מינרלים בעלי תפקיד וחשיבות במערכות הגוף השונות.

ביצים עשויות להפחית את הסיכון לסרטן

ביצה היא מקור טבעי מצוין לתרכובת האורגנית כולין, המשמשת חומר בסיס למספר תרכובות החשובות לתאים ברקמות חיות. ב-1998 קבעה רשות הבריאות בארה"ב כי הכולין חשוב לבריאות, ועל אף שהאדם מייצר כמות קטנה של כולין, באמצעות הכבד, יש לקבל אותו מבחוץ, כלומר לצרוך אותו דרך המזון.

ביצה אחת מכילה 33% מהכמות היומית המומלצת של כולין לאדם בוגר. רוב הכולין מרוכז בחלמון. במחקר מהשנה שחלפה נמצא כי נשים שצרכו רמה גבוהה יחסית של כולין היו בסיכון נמוך ב-25% ללקות בסרטן השד מיתר הנשים באוכלוסיה.

טוב לראייה

ביצים מכילות את החומרים בעלי השמות המחשידים זקסאנטין ולוטאין – שני נוגדי חמצון החשובים ביותר לשמירה על ראייה חדה. הזקסאנטין מרוכז במרכז הרשתית ((MACULA, הלוטאין מסביב, ושניהם מספקים הגנה לקולטני האור המצויים בעין. למה הדבר דומה? להרכבת משקפי שמש המגנים מקרינה חזקה. ההגנה על עדשת העין מונעת התפתחות עכירות (קטארקט). מחקר פורץ דרך שפורסם ב-1994 בידי חוקרים מאוניברסיטת הארוורד מצא כי נבדקים שהירבו בצריכת שני נוגדי החמצון הללו נמצאו בסיכון מופחת ב-43% (!) ללקות בהתנוונות מאקולרית בעין.

את הזיאקסנטין והלוטאין ניתן למצוא גם בפירות וירקות, אך חשוב לדעת שהם מסיסים בסביבה שומנית, ולכן חשוב לצרוך לצידם מנה של שומן, כמו שמן זית. אבל כל זה אינו רלבנטי אם אוכלים ביצים, כיוון שהם נמצאים בחלמון, והוא כבר מכיל את השומן הדרוש.

אחרי אימון

ביצים, וזה ידוע, מכילות שפע של חלבון איכותי. בנוסף, הן מכילות כמות נכונה של חומצות אמינו, המסייעות בספיגת החלבון בגוף. מה שהופך את הביצה למאכל אידיאלי למתאמנים, הזקוקים לכמות גבוהה של חלבון בתהליך שיקום השריר והגוף לאחר פעילות גופנית.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה