לשתות קפה לפני השינה, לא לצחצח שיניים אחרי ארוחה, ולמה עדיף לכתוב על פתקים במקום להקליד תזכורות? הכירו טיפים שיישמעו לכם משונים – אבל הם נכונים!

כולנו מכירים את התורה כפשוטה: כדי לשמור על משקל הגוף צריך לאכול פחות ולעסוק בפעילות גופנית, כדי לשמור על כוח וחיוניות יש לישון היטב, וכדי לא להתייבש, הקשיבו-הקשיבו, יש להקפיד על שתייה בכמות נכונה. אלא שלא הכל מבוסס על היגיון פשוט. ישנם כמה טיפים שיישמעו לכם משונים בתחילה ויגרמו לכם לקמט את המצח – אבל הם עובדים!

הרי כמה טיפים שעל פניו יישמעו משונים, אבל כדאי להכיר את המנגנון שמאחוריהם.

1. קפה ושינה הולכים מצוין יחד
על פניו נשמע כמו סתירה: קפה מעורר, אז למה לפני השינה? במחקר שנערך ביפן נדרשו נבחנים באמצע יום עבודתם לשתות קפה (200 מ"ג קפאין, כמות של כוס עד שתי כוסות) ואז לנוח כ-20 דקות. לאחר המנוחה נבדקו תוצאותיהם בעבודה מול מחשב, וזאת ביחס לקבוצת ביקורת אשר חבריה לא שתו קפה. נמצא כי אלו אשר שתו קפה השיגו תוצאות טובות יותר.

למה זה?
הקפאין מסלק מהגוף מולקולה בשם אדנוזין, הנוצרת כפועל יוצא של פעלתנות וערנות. ככל שרמת האדנוזין עולה, כך נחוש עייפות. שינה מנקה את הגוף מאדנוזין, וכך גם קפאין. נכון, קפה מעורר ועל פניו נוגד את הרצון לישון. אלא שהקפאין מתחיל לפעול אחרי 20 דקות, בדיוק זמן המנוחה שקיבלו הנבדקים במחקר. כך יוצא ששילוב של קפה ושינה מועיל לגוף, בוודאי באמצעו של עוד יום עבודה שגרתי.

2. לא לצחצח שיניים מיד לאחר הארוחה
כולנו למדנו שצחצוח השיניים יעיל במיוחד מיד לאחר סיום הארוחה, לפני ששרידי האוכל מתחילים בפעולתם המזיקה על השיניים. אלא שאחרי אוכל עולה רמת החומציות בפה, דבר הפוגע בשכבת האמייל המגנה על השן. צחצוח שיניים במצב זה, כאשר רמת החומציות גבוהה, יגביר למעשה את החשיפה של האמייל לחומציות.

מה עושים?
מחכים חצי שעה עד שעה. הרוק שוטף את הפה, רמת החומציות יורדת, ואז אפשר לצחצח שיניים בלי חשש.

3. כדי לרדת במידת הבגדים יש לעלות במשקל
נשמע מופרך? לא אם מתאמנים. הנקודה היא להפוך מאסת שומן למאסת שריר. ברור שקילוגרם שריר וקילוגרם שומן שוקלים אותו הדבר. אלא ששריר תופס פחות נפח משומן ומכאן פחות מקום. לכן, אם מקפידים על אימון נכון, אפשר להישאר באותו המשקל ואפילו לעלות קצת, אבל לתפוס פחות נפח, וכך לרדת במידת הבגדים.

4. עזבו אתכם ממשקאות אנרגיה כשאתם עייפים
פי 5 קפאין מאשר בכוס קפה ולא פחות מ-13 כפיות סוכר! זה מה שמחכה לכם בבקבוק של משקה אנרגיה ממוצע. רמת הסוכר בדם עולה בחדות, רק כדי להתרסק בחדות זמן קצר לאחר מכן, משאירה אצלנו את הצורך העז, ובכן, בעוד בקבוק של משקה אנרגיה.

5. שתו מים כשאתם מרגישים מפוצצים
כשאנחנו מלאים, הדבר האחרון שמתחשק הוא להכניס עוד משהו לפה. אבל מים דווקא מקטינים את נפח המזון בגוף ובכך מקלים על התחושה הכללית. למשל, סיבים תזונתיים הנמצאים בפירות, ירקות, דגנים ורכיבי מזון רבים, הם ממיסים במים ומאבדים מנפחם. מחומר מוצק שתופס נפח רב הם הופכים בקיבה למעין ג'ל, ובכך מצטמקים ומקלים על הגוף ועל תחושת המלאות והכבדות.

6. משקאות דיאט גורמים לעליה במשקל
הנה עוד סיבה להפסיק לשתות את משקאות הדיאט הללו, ולמי שלא הספיק הרכב הכימיקלים המרשים שבתוכם, מתברר כי צריכה של משקאות אלו גורמת דווקא לעלייה במשקל, ולא לירידה.

במחקר שנערך במרכז הרפואי באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור, מרילנד, נמצא כי נבדקים ששתו משקאות דיאט צרכו יותר קלוריות ממזון מאשר נבדקים בקבוצת ביקורת, ששתו משקאות קלים רגילים (כלומר, לא את גרסת הדיאט).

בנוסף, מחקר גדול שנערך באוניברסיטת טקסס מצא כי לאורך 10 שנים אנשים ששתו משקאות דיאט העלו במשקלם יותר מאלו ששתו משקאות רגילים.

למה זה?
הסבר אחד הוא נפשי: עשיתי צעד גדול למען הדיאטה על ידי שתיית משקה דיאט, אז מותר לפצות על כך באכילה. ובכן, לא. ממש לא, ולהלן התוצאות של שני מחקרים בנושא.

הסבר נוסף הוא הרמייה של חברות ייצור המזון, המטעות את הציבור לחשוב כי מדובר במוצר דיאטטי. בפועל, תווית שעליה נכתב "שומן מופחת" לא מציינת את כמות הסוכר והקלוריות, שעלולות להיות גבוהות למדי, למרות רמת שומן נמוכה. וכך לגבי תוויות נוספות כמו משקה לייט, מופחת קלוריות, מופחת סוכר ועוד. השאלה היא מה כן מכניסים לגוף בסופו של דבר, ולא מה לא.

7. משקה חם מקרר את הגוף טוב יותר ממשקה קר
מה שבהודו יודעים כבר הרבה שנים, במערב עוד לא למדו: בקיץ שותים תה כדי להתקרר. ומחקרים בנושא הראו – קפה או תה חם מקרר טוב יותר מהגרסה הקרה שלהם.

למה זה?
חוק טבע פשוט. משקה חם פועל להעלאת טמפרטורת הגוף, וכשהגוף חש בכך הוא פועל כדי להשיב את האיזון על כנו, כלומר לצנן אותו. הוא מגביר את פעולת מנגנון ההזעה, והמגע בין האוויר לטיפות הזיעה מקררות את הגוף טוב יותר מכל כוס אייס קפה או תה קר.

8. פתקים עדיפים על תזכורות אלקטרוניות
במחשב, בלפטופ, בטאבלט וכמובן בטלפונים החכמים יש אפשרות להוסיף תזכורות שונות. אבל השיטה הישנה והטובה – לכתוב פתקים על נייר ולהצמיד לשולחן העבודה או ללוח שעם – עדיפה ויעילה על פני כל תחליף אלקטרוני מודרני. כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת אינדיאנה.

זיכרון הוא למידה, וכדי ללמוד יש לעבד את החומר בראש. כתיבה ביד מערבת את הכותב עם הטקסט הנכתב בצורה פעילה יותר מאשר הקלדה פשוטה. יד אחת מונחת על הנייר ומחזיקה אותו, יד שנייה כותבת כל אות בתנועה אחרת. להבדיל מהקלדה, בה תנועות האצבעות והידיים זהות בין האותיות השונות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה