Write a comment

 

תנו לה 10 שנים, והיא כבר תביס אתכם. מחלת אלצהיימר (Alzheimer disease) היא אחד הדברים הפחות נעימים שעלולים לתקוף אותנו לעת זקנה. היא מתאפיינת בירידה בתפקוד הקוגניטיבי, שמתחילה בזיכרון לטווח קצר ומסתיימת בשכחה של חלקים שלמים בביוגרפיה האישית. לפי מחקר חדש, הסיבה שאלצהיימר מתפתחת אצל אנשים מסוימים ולא אצל אחרים, היא לא אחרת מאשר מצפון ומוסר.

מאיפה באתי ולאן אני הולך

אלצהיימר לא מופיעה ביום אחד, היא מתפתחת עקב בצד אגודל. התאים הראשונים שנפגעים, הם תאי העצב הקשורים ללמידה וזיכרון. אחריהם נפגעים התאים שקשורים לכל תהליך שכרוך בחשיבה. האחרונים להיפגע הם התאים שקשורים בתנועה.

רוב מקרי האלצהיימר נקראים אלצהיימר מאוחרת. הם מתפתחים בסביבות גיל 80 והם לא קשורים בגנטיקה. פחות מעשרה אחוזים מהחולים, מפתחים אלצהיימר משפחתית (familial AD) שמתפתחת לפני גיל 65. במקרה הזה של המחלה מניחים שיש קשר לגנטיקה, כשהחשודים העיקריים הם גנים מספר 1, 14 ו- 21. אם יש את זה לאחד ההורים, הסיכויים הם חמישים חמישים שזה יופיע גם אצל אחד מהילדים.

אלצהיימר מתפתחת בחוכמה, היא לא משאירה אחריה עקבות. בדיקות שנערכות בשלב הראשוני של המחלה לא יחשפו דבר, למרות שההתדרדרות הקוגניטיבית החלה. על מנת לאבחן אותה, משתמשים במספר מבחנים פסיכולוגיים כדי לכמת את ההתדרדרות הקוגניטיבית. המבחנים מכילים סדרת שאלות הקשורות בזיכרון, שפה, ושאלות התמצאות כלליות. המבחנים העיקריים הם מיני מנטל (MMSE), בדיקת הערכה קוגניטיבית (ADAS cog) ותפקוד קוגניטיבי (SIB).

בנוסף למבחנים הנוירו-פסיכולוגים, משתמשים בסריקת מוח (PET או MRI). בהשוואה למוח של אנשים בריאים, הבדיקות האלה מגלות מספר שינויים מבניים במוח של חולי אלצהיימר. קליפת המוח משתנה, גושי חלבון (פלאק) ששוקעים בתוך תאי העצב, חוסר במוליך העצבי אצטילכולין (ACH) ותאי עצב מנוונים (אטרופיה). במידה והאבחון וסריקת המוח אכן מעידים על נסיגה קוגניטיבית, ובמידה והסימפטומים הקוגניטיביים נמשכים כששה חודשים, תאובחן מחלת האלצהיימר.

במקרים רבים מגיעים לטיפול כאשר הפגיעה היא משמעותית ובלתי הפיכה. אולם מכיוון שהגורמים למחלה עדיין אינם ידועים, יש רק תרופות שמאטות את ההתדרדרות של המחלה, אבל אין כאלה שעוצרות אותה לגמרי.


הטיפול התרופתי

מאחר ואלצהיימר קשורה בחוסר במוליך העצבי אצטילכולין, מטפלים בחולים בתרופות כמו כולין ולציטין, שהופכות בגוף לאצטילכולין, או תרופות כמו קוגנקס, אריצפט ואקסלון שמעכבות את כל התהליכים במוח הקשורים באצטילכולין. לתרופות אלו תופעות לוואי (בחילות, הזעת יתר ועוד), הן יקרות ואינן נכללות בסל הבריאות. מעבר לכך, במהלך השימוש הגוף מסתגל להשפעתן ולא ניתן להגדיל את המינונים שהם מלכתחילה גבוהים.

מעבר לקשר של אצטילכולין לאלצהיימר, קיימת השערה נוספת הגורסת כי עם התדרדרות המחלה נוצרים במוח רדיקלים חופשיים שמחמירים את המצב. תרופות נוגדות חמצון, שמקטינות את הנזקים שגורמים הרדיקלים החופשיים, כמו סליגלין, לא הוכחו כיעילות במיוחד בכל הנוגע לטיפול באלצהיימר.

מי שכן מטפלת ביעילות ברדיקלים החופשיים היא דווקא תזונה. אוכל מעובד ומלא, וירקות ופירות אורגניים מהווים מקור טוב לנוגדי חמצון. בנוסף ניתן להעשיר את התזונה בויטמינים כמו A, C, ו-E שנחשבים כנוגדי חמצון ובוויטמין B12, שמחסור בו מתבטא בבעיות בזיכרון. את הויטמינים האלה ניתן למצוא בצורה של תוספי מזון או באמצעות תזונה. בנוסף, קיימים צמחי מרפא כמו ג'ינקו בילובה ומליסה, אשר ידועים בהשפעתם החיובית על הזיכרון.

        

סלח לי אבי כי חטאתי

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת רש במרכז הרפואי בשיקאגו (אוקטובר 2007), מגלה כי 'מצפוניות' קשורה בסיכויים נמוכים לפתח אלצהיימר. התכונה 'מצפוניות' הוגדרה כאנשים אמינים, כאלה ששולטים בדחפים שלהם, כאלה שיש להם מטרה והולכים איתה עד הסוף. ומי עונה על ההגדרה הזאת טוב יותר מנזירות וכמרים?

המחקר נערך בין השנים 1994-2006. בכל אחת מהשנים עברו הנבדקים בדיקות נוירולוגיות, בדיקות רפואיות ומבחנים קוגניטיביים. מתוך אלף נבדקים בריאים, רק 176 פיתחו אלצהיימר במהלך תקופת המחקר.

הנבדקים השיבו על שאלון ובו 12 שאלות, כאשר בכל שאלה נדרשו להעריך את עצמם בסולם של אחד עד חמש. 'מצפוניות' דורגה בסולם של 0 עד 48, כשהממוצע עמד על 34. הנבדקים שקיבלו במבחן ציון 40 ומעלה, דורגו כמצפוניים ביותר. הסיכויים של אנשים אלה לחלות באלצהיימר נמצאו נמוכים ב- 89% בהשוואה לנבדקים שקיבלו במבחן ציון 28 או פחות מכך.

בנוסף גילה צוות החוקרים ובראשו רוברט וילסון, כי מבין הנבדקים שכן חלו במחלה, ההתדרדרות הקוגניטיבית התרחשה בקצב איטי יותר. וילסון טוען כי לא ברור כיצד מצפון קשור לנטייה לחלות באלצהיימר, אבל הציע כי יתכן ואנשים מצפוניים הם גמישים יותר ובעלי יכולת התאוששות גבוהה, מה שהופך את ההתמודדות שלהם עם קשיים לטובה יותר.  

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.