Write a comment
מחקרים חדשים מראים כי אנשים בוגרים יכולים להסתפק בפעילות גופנית בכמות מזערית כדי לצמצם את הסיכון למוות מוקדם ומחלות. ארגון הבריאות העולמי מסרב להתרשם וממשיך לטעון – לא פחות מ- 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית


מחקרים חדשים מראים כי אנשים בוגרים יכולים להסתפק בפעילות גופנית בכמות מזערית כדי לצמצם את הסיכון למוות מוקדם ומחלות. ארגון הבריאות העולמי מסרב להתרשם וממשיך לטעון – לא פחות מ- 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית

מתברר שכדי לשמור על הבריאות ולהוריד סיכונים מיותרים, לא צריך לקרוע את הגוף. אימונים יומיומיים אינם הכרחיים, ולמעשה אימון נמרץ אחד בשבוע באורך 20 דקות מספיק בהחלט. כך מרגיע היומון הבריטי "הטלגרף" בעקבות מחקר שפורסם ב-"British Medical Journal".

בריאות ולא לייף סטייל
היתרון הגדול של סגנון זה של אימון אינו רק האפקטיביות הרבה שלו במניעת מוות מוקדם, אלא הנגישות הרבה שלו. כל אחד ימצא לעצמו את הזמן והמקום המתאים, ומכיוון שרמת המחויבות אינה גבוהה, קל להתמיד באימון. כך גם כתבו עורכי המחקר – על הרופאים לפרט באוזני לקוחותיהם על היתרונות הבריאותיים שבאימון בן 20 דקות בשבוע, במקום להבליט את התוצאות המרשימות-חיצונית הגנוזים באימונים ארוכים ואינטנסיביים. אם מה שאתם מחפשים הוא בריאות, ולא לייף-סטייל, אימון אחד קצר לשבוע יספיק בהחלט – כך לפחות על פי המחקר.

פעילות גופנית כחלק מהיום-יום
למען הסר ספק – מטרת המחקר היא לעודד פעילות גופנית, בהחלט. אדם שאינו מקיים פעילות גופנית נמצא בסיכון מוגבר לחלות בסוכרת, סרטן או מחלת לב, וכשליש מהמבוגרים אינם עוסקים בפעילות גופנית. אבל פיליפ דה סוטו בארטו, חוקר מהמכון לחקר ההזדקנות באוניברסיטה שבבית החולים בעיר טולוז שבצרפת, סבור כי ניתן לשפר באופן ניכר את מצב הבריאות עם פעילות גופנית בכמות פחותה בהרבה ממה שמומלץ כיום. הצבת מטרות והשגת יעדים עדיין מומלצים בפעילות גופנית, "אך זה לא צריך להיות המסר המרכזי כשהדברים נוגעים בפעילות גופנית של הציבור", לדבריו.

דה סוטו בארטו מעדיף לעודד אנשים לבצע פעילות גופנית במהלך סדר היום הרגיל, כך שלאורך זמן היא תצטבר למסה ראויה ובעלת נוכחות והשפעה חיובית על הציבור. זאת במקום המלצות על הצבת יעדים ומטרות.

אימון קל, חיים ארוכים
למשל, ההמלצות של רשות הבריאות העולמית (NHS - National Health Service) עבור מבוגרים בין גיל 19 ל-64, הן לפחות 150 דקות, שהן שעתיים וחצי, של אימון אירובי מתון הכולל הליכה מהירה או רכיבה על אופניים. זאת לצד אימון כוח לחיזוק השרירים פעמיים-שלוש בשבוע. אלא שמחקר גדול שנערך בארה"ב לאחרונה ובו נבדקו 250 אלף איש בין גיל 50 ל-71, מצא כי אימון קל של שעה בשבוע, או 20 דקות של אימון בעצימות בינונית, מורידה את הסיכון למוות מוקדם בכ-23 אחוזים.

מעט שווה הרבה – או שלא?
במקביל, תסקיר המאגד 6 מחקרים מצא כי הליכה של 75 דקות מקסימום בשבוע הניבה ירידה של 19 אחוזים בסיכון למוות מוקדם, וזאת בהשוואה לאלה שלא עסקו בפעילות גופנית. אפילו דקה אחת של מאמץ גופני כלשהו, כך עולה מהמחקרים, שווה את ערכה בזהב טהור – בחיים ארוכים יותר.

פרופ' פיליפ ספרלינג ממכללת ג'ורג'יה טק בארה"ב אמר כי מבוגרים וקשישים במיוחד נרתעו מ-150 דקות שבועיות של פעילות גופנית. לדבריו, "פעילות גופנית רגועה נכונה יותר עבור רוב האנשים, ותאפשר להם להגביר את העצימות בקצב שלהם".

"אני לא ממליץ להחרים ולהימנע מיעד 150 הדקות", הוסיף ספרלינג, "אלא מבקש מרופאים לשוב ולעיין במחקרים הללו, כדי שיוכלו להתאים את הפעילות הנכונה עבור מטופליהם".

בינתיים, רשות הבריאות העולמית מסרבת לקבל את הממצאים ונשארת עם המלצתה הקודמת – 150 דקות פעילות גופנית בשבוע לכל הפחות. מנהל בריאות הציבור ורווחתו במרכז הבריטי של רשות הבריאות, פרופ' קוין פנטון, אמר: "כל אחד צריך לבצע פעילות גופנית בכל יום. גם 10 דקות ביום יספיקו לשיפור הבריאות, אבל 150 דקות ויותר בשבוע של פעילות גופנית היא כמות הזמן הנדרשת כדי לשפר את מצב הבריאות במגוון רחב של היבטים, כולל מחלות קשות כמו סוכרת ובעיות לבביות". 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.