Write a comment

 

המדפים בחנויות הספרים עמוסים לעייפה במדריכים עבי כרס לדיאטות בזק לקראת הקיץ. 30 קילו ב-30 יום, בחזרה למיני ולביקיני, או מותניים צרות בעשר דקות. רק תבחרו. אבל אל תתנו לכמות הספרים לבלבל אתכם. כי ג'פרי קנון (Geoffrey Cannon), הילד הרע של תעשיית הדיאטות, כאן בשביל לשנות לכם את כל מה שאתם חושבים...

את הספר החדש שלו, 'דיאטה עושה אותך שמן' (Dieting Makes You Fat) אפשר לסכם במשפט אחד. דיאטה עושה אותך שמן.

זה לא כוח הרצון, זה האבולוציה
הטיעון של קנון פשוט. במונחים אבולוציוניים, הגוף האנושי לא יכול להבחין בין דיאטה לרעב, מה שאומר שאם אנחנו בתומנו פוצחים בדיאטה, הוא מבין שסוף העולם מתקרב. במקום לשרוף שומן, הוא מאחסן אותו בגוף. וככל שהזמן עובר, ואנחנו מתמידים בדיאטה, מה שהגוף מבין ועושה זה לחפש עוד אוכל, להאט תפקודים חיוניים ולהתחיל לאגור שומן לימים קשים.

אם להיות כנים, 'דיאטה עושה אותך שמן' היה רב מכר כבר בשנת 1983. אבל קנון החליט לעדכן את הגרסא למאה ה- 21, ולגעת בנושאים כבדי משקל כמו הפצצה המתקתקת שנקראת השמנת יתר, או דיאטת אטקינס שהוא קורא לה דלקת ריאות. אבל מה שלא השתנה בין הגרסא של 1983 וגרסת 2008, הוא המסר. בלי פעילות גופנית זה לא ילך.

קנון מדבר מניסיון. מאז שהוא זוכר את עצמו, המקרר תמיד היה המקום הראשון שהוא היה הולך אליו. כשההורים התגרשו, כשמערכות היחסים שלו נכשלו, כשדברים לא הסתדרו בעבודה. מי שהצליחה להחזיר אותו למסלול היא לא הדיאטה, אלא דווקא הריצה.

אבל זה לא רק הניסיון האישי. קנון מסתמך גם על ניסיון של אחרים. למשל, הוא מציג מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד (Stanford), שגילה כי אנשים שעושים פעילות גופנית באופן קבוע שורפים ביום בין 500 ל- 700 קלוריות יותר. לא רק בזמן הפעילות עצמה, אלא גם בזמן מנוחה.

מחקר נוסף שקנון מציג, נערך בשנה שעברה באוניברסיטת לוס אנג'לס (UCLA). המחקר מצא ש.. נחשו מה? דיאטות לא עובדות. לפי המחקר, בתחילת הדיאטה מפחיתים בין 5% עד 10% מהמשקל ההתחלתי, אבל אחרי לא הרבה מאוד זמן, המחוג חוזר למקום הקבוע והמוכר. המחקר בדק את המשתתפים חמש שנים אחרי שסיימו את הדיאטה. רק 5% מתוכם הצליחו לשמור על המשקל. השאר הוסיפו את כל מה שהורידו, אפילו קצת יותר.

טעויות נפוצות

ומה יש לקנון להגיד על זה שאנחנו נשבעים לא לעבור את ה- 1,000 קלוריות ולא משנה מה יקרה? הגבלת הצריכה הקלורית היא כנראה הדרך הגרועה ביותר להשיג את גוף החלומות שלנו, הוא טוען. אז מה כן? פעילות גופנית והרבה סבלנות. אבל גם לגבי הקשר בין פעילות גופנית ואיבוד משקל יש הרבה תפיסות שגויות. לא צריך לעשות המון ספורט, גם לא לחשוב במונחים של חצי שעה הליכה שווה חצי פיתה. צריך פשוט לעשות.

קנון מוסיף שאחת הטעויות שאנחנו עושים, היא לבחון את ההצלחה של הדיאטה בנקודה בה היא נעצרת. הוא אומר שזה בדיוק כמו להעריך את מצב העו"ש ביום שבו נכנסת המשכורת ואף אחד מהחיובים עדיין לא ירד. זה לא חוכמה. זה כמו שאומרים לנו שרזינו. אנחנו מיד מרגישים שמותר לנו קצת להשתולל.

האם זה נכון לגבי כל דיאטה? גם כזאת שאנחנו עושים שבוע לפני החתונה של החברה הכי טובה?. אז התשובה היא כן. זה נכון. ועכשיו אתם בטח שואלים, אם כל זה נכון, איך זה שלא שמענו על זה קודם? והתשובה היא, לאף אחד אין אינטרס להגיד לכם את זה. תעשיית הדיאטות בונה על שתעלו ותרדו, ואז שוב תעלו. ואז שוב תרדו. ואז שוב תעלו..

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.