Write a comment
קשת רחבה של מאכלים גורמים לגוף לשרוף הרבה קלוריות בעצם פעולת העיכול שלהם. הכירו כמה מאכלים תרמוגניים שיעזרו לכם לרדת במשקל.

זה נשמע קצת כמו מדע בדיוני, אבל זו אמת לאמיתה: ישנם מאכלים שצריכתם גורמת לגוף לשרוף יותר קלוריות מאשר אלו שנכנסות בזמן אכילתם. אין הכוונה לבנות תפריט שיהיה מורכב אך ורק ממאכלים אלה, אך שילוב שלהם בתפריט שפוי והגיוני יעניק לכם שריפה איכותית, מהירה וטובה יותר של קלוריות.

ככלל, למאכלים יש ערך תרמוגני, המסמן את כמות האנרגיה אותה אנו מוציאים בעיכול מזון מסוים. ככל שהערך התרמוגני עולה, כך עולה כמות הקלוריות אותה אנו שורפים במהלך חילוף החומרים. תזונה בעלת ערך תרמוגני גבוה משמעה עיכול ארוך ושריפת קלוריות רבה יותר.

ועוד עניין: מאכלים בעלי ערך תרמוגני נמוך הם בדרך כלל גם בעלי ערך גליקמי נמוך (כלומר, הסוכר שבהם משתחרר לדם לאט). זאת כיוון שהתהליך הבסיסי, קרי העיכול, מתרחש בקצב איטי יותר, ועל כן גם שחרור הסוכר מתבצע בקצב איטי.

1. דגנים מלאים
הגוף שלנו שורף כמות כפולה של קלוריות בעיכול דגנים מלאים ביחס לדגנים מעובדים, כמו אלה המבוססים על קמח לבן. הסיבים התזונתיים עושים את ההבדל, כיוון שהם קשים לעיכול ולגוף לוקח זמן לפרק אותם. בזמן הזה נשרפות קלוריות והרווח כולו שלכם. הסיבים נמצאים בדרך כלל במעטפת הגרעין, אשר מנופה החוצה בתהליך הפקת מוצר מעובד כמו קמח לבן. לכן, הקפידו לחפש את הדגנים העשירים בסיבים תזונתיים.

2. בשר רזה
לחלבון יש ערך תרמוגני גבוה – בערך 30% מסך הקלוריות שבו הולכות על עיכול וחילוף חומרים. משמע, נתח חזה עוף בגודל סביר, המכיל בערך 300 קלוריות, פירושו בעצם כ-200 קלוריות, כי בערך ב-100 מהן הגוף ישתמש על מנת לעכל את הטוב הזה.

3. מוצרי חלב דלי שומן
מוצרי חלב עשירים בסידן ובוויטמין D, הנחוצים לבניית ולשימור מאסת שריר. מאסת שרירים גדולה פירושה חילוף חומרים יעיל ושריפת קלוריות מרובה יותר. וכמובן, האפקט התרמוגני של מוצרי חלב דלי שומן הוא גבוה – עיכול ארוך ושריפת קלוריות רבה על מזון שבבסיסו הוא דל קלוריות.

4. תה ירוק
שתיית 4 כוסות תה ירוק ביום סייעה להוריד כ-2.7 ק"ג ב-8 שבועות. כך דיווח American Journal of Clinical Nutrition. זאת הודות לרכיב בתה הירוק הנקרא (EGCG epigallocatechin gallate), חומר נוגד חמצון הנמצא למכביר בעלי התה הירוק. נוגדי החמצון נלחמים ברדיקלים החופשיים העלולים לגרום לחמצון תאים בגוף, ובכך מספקים הגנה יעילה וחשובה למערכות שלמות בגופנו (למשל, העיניים). אך נניח לזה, ונתמקד בשריפת הקלוריות. החומר הפעיל EGCG מגביר את האפקט התרמוגני ואת שריפת הקלוריות בגוף. מכיוון שמדובר על שתיית 4 כוסות ביום לאורך זמן, אין מדובר כאן על שריפת הקלוריות הנמצאות בכוס התה הירוק, אלא על הגברת חילוף החומרים הכללי בגוף. שתיית תה ירוק באופן סדיר פשוט גורמת לגוף שלכם לשרוף יותר קלוריות.

5. עדשים
כוס אחת של עדשים מבושלות מכילה 35% מהצריכה היומית המומלצת של ברזל לאדם בוגר. ואלו חדשות טובות כמובן, כי חוסר בברזל מתבטא בין היתר בירידה במטבוליזם, ושריפת הקלוריות צונחת. עדשים הן כמובן מזון בעל ערך תרמוגני גבוה וממוקמות נמוך באינדקס הגליקמי, ולא מן הסתם הן חלק
מהותי בתפריטי דיאטה רבים.פולי אדממה יכולים להיות תחליף לעדשים, בשל רמה גבוהה של חלבון מן הצומח, ההופך אותם קשים ואיטיים לעיכול.

6. פלפל חריף
הקפסאיצין, החומר שגורם לתחושת החריפות, מגביר את חום הגוף ובכך מעלה את האפקט התרמוגני –
ושורף קלוריות נוספות, וביעילות רבה. מבושל, מטוגן, קצוץ, גרוס וכמובן חי – את האפקט של החריפות
והזירוז למערכת העיכול תקבלו בכל צורה שהיא. הוסיפו פלפל חריף לכל מאכל שתחפצו להעניק לו
"קיק" של חריפות, ועל הדרך תיטיבו עם העיכול ושריפת הקלוריות.

7. אשכוליות
פרי ההדר המריר והטעים הזה מכיל פיטו-כימיקלים – תרכובות טבעיות המצויות בפירות, ירקות, אגוזים, שורשים ושאר מאכלים מן הצומח. ואלו באשכולית משפיעות על רמת האינסולין בגוף ומעודדות אותו להפוך קלוריות לאנרגיה, במקום לשומן.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.