Write a comment

 

אצל אנשים ממוצעים בגובה ובמשקל, היקף המותניים צריך להיות בדיוק חצי מהגובה. אבל בשביל שאר האנשים, הסיכון לבריאות גדל ככל שקו המותניים מתרחב.

למה 89 ס"מ לנשים ו- 94 ס"מ לגברים יכול להיות מספר מזל, או מספר נאחס. ולמה 102 ס"מ זה בהחלט הקו האדום?

הבטן השמנה

לפי חוקרים מאוניברסיטת בוסטון (Boston), אם אתם לא יכולים לראות את הבהונות שלכם בגלל שהבטן מפריעה, אתם נמצאים בקבוצת סיכון. הרעיון ששומן בטן בהשוואה לשומן שמאוחסן באזורים אחרים בגוף מסוכן יותר ללב, נמצא במרכז תשומת הלב המחקרית בזמן האחרון. אבל גם אם אנחנו במשקל רגיל, עדיין יש חשיבות לקו מותניים רזה וחטוב.

איפה הבעיה? קו מותניים רחב באופן יחסי, כנראה מעיד על הרבה מאוד שומן שנערם ומרפד איברים פנימיים בגוף, כמו הכבד והלב. לפי מחקרים, שומן כזה מעלה את הייצור של כולסטרול ושומנים מזיקים בדם, ויכול בעקיפין גם לגרום להתפתחות סוכרת כי הוא מתערב בתהליך העדין של יצור אינסולין. יותר מזה, קיים מחקר שמצביע על הקשר בין רוחב המותניים בגיל צעיר, לבין התפתחות מחלות כמו דמנציה ואלצהיימר בגיל מבוגר.

הבשורות הטובות הן שהפחתה במשקל מפחיתה באופן משמעותי את כמות השומן המסוכן. באמצעות טכניקות הדמיה מיוחדות, החוקרים מצאו כי מטופלים שסבלו מהשמנת יתר והורידו בממוצע 20% ממשקל הגוף, הצליחו להפחית גם במסת השומן העמוקה בממוצע ב- 32%. זה אומר ששווה להיכנס למשטר תזונה, ולא רק בגלל האסתטיקה.

זה לא הבירה

אם עברתם את קו ה- 89 או ה- 94, כל ירידה במשקל היא מבורכת. אבל מנקודת מבט תזונתית, יש דברים שאפשר לעשות ויכולים לעזור באופן ספציפי במלחמה נגד הבטן. לדוגמא, פחמימות עם אינדקס גליקמי נמוך (אורז מלא, לחם מחיטה מלאה) במקום פחמימות עם אינדקס גליקמי גבוה ( עוגות וביסקוויטים). מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה נספגים במהירות במערכת ומעלים במהירות את רמות הסוכר בדם. למזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך יש השפעה הפוכה. הם מתעכלים לאט יותר ומשרים הרגשה של שובע למשך זמן ארוך יותר.

פחמימות מסתבר, טובות לנו מסיבה נוספת. במחקר גדול אחד שנערך באוניברסיטת טאפטס (Tufts) שבארה"ב, גילו שאצל אנשים שאכלו פחמימות עשירות בסיבים תזונתיים (החברה הטובים של עולם הפחמימות), ההתרחבות באזור המותניים היתה נמוכה יותר בצורה משמעותית. פחמימות עשירות בסיבים תזונתיים הן דגנים מלאים, פסטה מחיטה מלאה, אורז מלא, ופירות וירקות.

גם חלבונים קשורים לסיכון נמוך יותר להצטברות שומן סביב המותניים. לפי מחקר שפורסם בכתב העת Public Health Nutrition journal, תזונה שכוללת כמות נדיבה של מוצרי חלב, במיוחד כאלה בגרסת ה- 0% היא כנראה הגורם התזונתי העיקרי שקשור לצבירה נמוכה של שומן באזור המותניים, ולזה החוקרים הגיעו אחרי שהם ניתחו את הרגלי התזונה ואורח החיים של קבוצת נשים. אם זה בגלל הסידן, זה עדיין לא ברור. אבל החוקרים מאמינים שסידן עוזר לתאים לשחרר שומן.

באופן לא מפתיע, גם פעילות גופנית היא גם חלק מהעסקה. אבל גם 1,000 כפיפות בטן ביום לא יעזרו. נכון, הן יחזקו את שרירי הבטן והגב התחתון אבל לא ישרפו שומן, שזה מה שאנחנו באמת רוצים. בשביל זה, צריך פעילות גופנית שמעלה את קצב הלב. הליכה, רכיבה על אופניים במשך 30 עד 40 דקות ביום היא אידיאלית. אבל גם כל פעילות אחרת תעשה את העבודה. זה בטח יותר טוב מכלום.

ורק בשביל להיות בטוחים, מחקר שפורסם בכתב העתEuropean Journal of Clinical Nutrition החליט לבדוק מקרוב את תעלומת כרס הבירה, בקרב מכורים לבירה. ועד כמה שהיינו רוצים לשמוע שכן, המחקר הזה לא הצליח למצוא קשר משמעותי בין מספר החצאים לגודל הבטן.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.